NYT fra LIVEdition

 

25/03 - 2014

Gratis WEBINAR

– gør dine publikationer tilgængelige for blinde og svagtseende

Deltag i LIVEditions webinar og hør mere om, hvordan din kommunes pjecer, magasiner og kataloger bliver nemt tilgængelige for blinde og svagtseende borgere – enkelt og hurtigt.

Indhold:

  •  Sådan læser blinde publikationer på nettet
  •  Konklusioner fra pilotprojektet med Aarhus Kommune om udviklingen af værktøjet Text to Speech
  •  Erfaringer fra andre kommuner
  •  Introduktion til Text to Speech
  •  Intern forankring og sikring af ejerskab
  •  Teknisk implementering og dagligt brug

 Torsdag 10. april 2014 kl. 10.00-11.00

TILMELD DIG HER

 

11/03 - 2014

Aarhus Kommune åbner publikationer for blinde

 

Text To Speech

 

For første gang kan blinde og svagtseende få gavn af de mange pjecer, kataloger og magasiner, som landets kommuner publicerer som bladre-løsninger på nettet.

Værktøjet Text to Speech er udviklet efter initiativ fra Aarhus Kommune af  LIVEdition i tæt samarbejde med den blinde it-specialist Claus Thøgersen.

I dag har blinde ikke adgang til den store mængde af informationsmateriale, som landets kommuner, offentlige institutioner og virksomheder publicerer som bladre-løsninger på nettet. Det er baggrunden for, at Aarhus Kommune i samarbejde med LIVEdition har udviklet et værktøj, der gør det nemt for synshandicappede at navigere i kommunens digitale publikationer og få dem læst højt på computeren.

Projektet Text to Speech er sat i gang på initiativ af seniorkonsulent Per Ryolf fra Aarhus Kommune.

”Der er to målgrupper, som har gavn af produktet. Den ene er svage læsere. De kan nu få læst teksten i en bladre-pdf højt, hvilket ikke var muligt tidligere. Den anden målgruppe er blinde, som bruger et læseværktøj. På grund af at vi ikke kunne tilgodese disse målgrupper tidligere, har vi været meget tilbageholdende med at bruge bladre-pdf’er på vores hjemmeside,” siger Per Ryolf.

 

Samme information til seende og blinde

Text to Speech er udviklet af LIVEdition i tæt samarbejde med den blinde Claus Thøgersen, der har fungeret som konsulent på opgaven. Han fortæller, at målet var at finde en form, der gør det nemt og intuitiv for den blinde at navigere i dokumenterne og vælge de tekster, der skal læses op. Efter mange tests og en lang række justeringer, er han tilfreds med resultatet.

”Det er en ideel løsning, der kan bruges på lige vilkår af både blinde og seende. Ofte er det sådan, at man begrænser de seendes muligheder for at få de blinde med. Sådan er det ikke her, hvor både seende og blinde får adgang til den samme information. Her er et produkt, som øger tilgængeligheden og brugervenligheden over for blinde og svagtseende. Samtidig er det en løsning, som er nem for de offentlige virksomheder at implementere,” siger Claus Thøgersen, der er medlem af bestyrelsen i Blindefonden, som støtter projekter, der kan medvirke til at styrke blinde og svagsynedes muligheder for at kunne tage aktivt del i samfundslivet. Claus Thøgersen har desuden fungeret som konsulent på flere it-projekter hos Aarhus Kommune.

 

Entusiasme og stort overblik

”Claus Thøgersen har været en helt afgørende person for os. Jeg har arbejdet sammen med Claus, lige siden Aarhus Kommune udviklede sin første hjemmeside tilbage i 1990’erne, og jeg er stadig imponeret over Claus’ viden og entusiasme. Claus har en pragmatisk tilgang og kan ofte finde løsninger, fordi han har et stort overblik over de tekniske muligheder. Jeg ser frem til, at vi også får andre til at bruge Text to Speech, og jeg føler mig tryg ved, at løsningen er optimeret så godt, som det kan lade sig gøre,” siger Per Ryolf.

 

Blinde læser knapper og tekster

Hos LIVEdition har softwareudvikler Flemming Ravn haft det tekniske ansvar for projektet. Dialogen med Claus Thøgersen gav ham en ny tilgang til opgaven.

”Vi skulle lære at sætte os i den blindes sted, og forstå hvordan blinde læser en publikation. De ser kataloget som en række knapper og tekster, og her er en nem navigation en forudsætning for at blinde kan få glæde af indholdet. Dermed er selve oplæsningen kun en lille del af det samlede produkt, som især har fokus på tilgængelighed,” siger Flemming Ravn.

 

Politik og teknologi skal gå op

Det er ikke et lovkrav, at kommunale hjemmesider skal være tilgængelige for blinde. Og at der er så stor forskel på, hvordan kommunerne griber tilgængeligheden an, skyldes ifølge Claus Thøgersen flere faktorer.

”Jeg er heldig at bo i en kommune, hvor der bliver taget ansvar. Aarhus Kommune har selv taget initiativet til projektet, og min erfaring viser, at politik og teknologi skal gå op i en højere enhed for at få de optimale tilgængelige hjemmesider. Det ofte op til den lille gruppe af blinde, der reagerer hvis det ikke virker. Dem er der ikke så mange af, for det kræver – ud over vilje til at gøre noget – viden om IT. Desuden er der mange beslutningstagere, der ikke ved, at blinde kan bruge computere,” siger Claus Thøgersen.

 

Tilgængelighed prioriteres højt

Aarhus Kommune har en politik, der slår fast, at kommunens hjemmeside som minimum skal leve op til de obligatoriske standarder for offentlige hjemmesiders tilgængelighed, fortæller Per Ryolf.

”I Aarhus Kommune har vi altid prioriteret tilgængelighed meget højt på vores hjemmeside. De vigtigste hensyn til tilgængelighed indgår i vores uddannelse af redaktører, og vi er stolte af at være blandt de kommuner der lå i gruppen ”godt tilgængelig”, som er det bedste, man kan være, da der senest blev lavt en landsdækkende screening af offentlige hjemmesider. Aarhus Kommunes vision er, at vi skal være en by for alle. Det gælder naturligvis også i vores kommunikation. Derfor har Aarhus Kommune en særlig pulje, der hedder tilgængelighedspuljen. Herfra kan man søge om bistand til projekter, som forbedrer tilgængeligheden. Det kan være på gader og veje, men det kan også være i forbindelse med IT-løsninger. Jeg er meget glad for, at puljen har støttet dette projekt,” siger Per Ryolf.

 

7/02 - 2014

livesupport

– indsæt link i din mailsignatur

Markedsfør din publikation ved at indsætte et billede med et link i din mailsignatur. Dermed bliver alle dine kontakter ledt direkte til publikationen.

SE HVORDAN DU GØR HER 

 

2/02 - 2014

webinar

– sæt ekstra liv i dine publikationer

Deltag i LIVEditions webinar, hvor du får inspiration til og vejledning i at udnytte systemets mange digitale muligheder. Gennem cases og eksempler lærer du, hvordan du bruger links og integrerer lyd, film og billeder. Du får tips til designmuligheder, der skaber genkendelse til dit visuelle udtryk, og vi gennemgår, hvordan du nemt kan finde inspiration og hjælp i hverdagen.

  • Gennemgang af ikoner, herunder deling på sociale medier
  • Teaser – giv dine links blikfang, der bliver set
  • Integration af eget logo i skabelonen
  • Lad læserne tilmelde sig dit nyhedsbrev inde i publikationen
  • Kort intro til LIVEditions Help Center

Der vil under webinaret være rig lejlighed til at stille spørgsmål.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen.

14. marts. kl. 10.30-11.30

Niveau: Du ved, hvordan du uploader en PDF i systemet, men ønsker yderligere viden om mulighederne for at berige din publikation.

TILMELD DIG HER

 

17/01 - 2014

NYHED

– gå på opdagelse i dine ikoner

  • Gå ind i LIVEditions backend under ”Skabeloner”.
  • Vælg fanebladet ”Ikoner”.
  • Her kan du læse mere om de forskellige muligheder – og selv forsøge dig frem ved at vælge ikonerne til og fra.
  • Nederst på siden kan du selv arrangere ikonerne som de skal vises i browseren.

God fornøjelse! 

 

1/01 - 2014

inspiration

– Lilly Bridal Fashion 2014

Selv om billeder af brude, børn og dyreunger – ifølge gammel reklamevisdom – gerne sælger sig selv, kan kreative kneb ikke skade. Månedens inspiration er Lillys 2014-katalog, der på bedste vis udnytter den digitale værktøjskasse.

  • Integration mellem katalog og hjemmeside via links.
  • Links i indholdsfortegnelsen, der sikrer nemt navigation og fører hen til det valgte afsnit.
  • Brug af video, hvor læseren kan se kjoler og accessories. Flere af videoerne er optaget på fotosettet, så der skabes mest mulig sammenhæng med katalogets udtryk.
  • Videoerne kan deles via Facebook, Twitter eller mail.

 LAD DIG INSPIRERE HER

 

15/12 - 2013

liveapps

– giv læserne adgang overalt

Flere og flere danskere læser brochurer, kataloger og salgsaviser på mobiltelefoner og tablets. Med din egen app kan du udgive dine publikationer direkte til din målgruppes enheder og dermed komme i tættere kontakt med kunder og andre interessenter.

LIVEdition tilbyder to attraktive app-muligheder.

LÆS MERE HER

 

3/12 - 2013

NYHED

– LIVEdition er nu fuldt ud kompatibel med iOS7 

  • HTML5 er opdateret til læsning på iOS7
  • Optimeret visning og layout i landscape-mode 

Med HTML5 aktiveret kan din publikation ud over PC/Mac også læses på tablets og smartphones. Det betyder, at du kan være tilgængelige for læserne uanset hvor de er, hvornår på døgnet og på alle platforme og dermed skabe maksimal effekt.

 

10/11 - 2013

NYHED

– flere YouTube-indstillinger

Nu kan du selv tilpasse indholdet af videoen og skærmens udseende, så den passer med publikationens layout eller virksomhedens grafiske identitet.

  • Ændringer af farver
  • Titelbaren kan slås til og fra
  • Vis relaterede videoer, når filmen er slut
  • Vis kommentarer

 

1/11 - 2013

NYHED

– tilføj flere videoformater

 

Vimeo Logo 

Det er nu muligt at tilføje Vimeo video i LIVEditions ”Media Manager”. Du vælger blot funktionen og markerer det område, hvor du ønsker at indsætte videoen.

 

3/10 - 2013

NY FEATURE

– lad læserne dele dine kataloger på smartphones og tablets

Længere levetid for publikationerne, hurtig spredning og word-of-mouth marketing. Det er blot nogle af de fordele virksomheder og organisationer får ved at lade læserne dele og anbefale interessante publikationer til deres kontakter på sociale medier. Det er samtidig en effektfuld metode til både at styrke brandet og skabe direkte trafik og salg.

LÆS MERE HER

 

26/9 - 2013

NYHED

LIVEdition App

 

Breezi Aros

Mobiltrafikken er i voldsom vækst. Hos Arla kommer for eksempel over halvdelen af de besøgende på hjemmesiden fra mobile enheder. Tilbyd dine mobile læsere deres egen app til smartphone og tablet.

Træd et skridt videre ind i den digitale fremtid og giv dine læsere et eksklusivt, digitalt univers på smartphone og tablet. Læserne kan få direkte besked, når en ny publikation er på gaden, lad dem bladre i den uanset hvor de er og giv dem adgang til at søge i arkivet.

Kontakt os og hør mere om dine muligheder med LIVEapp og LIVEapp+.

 

20/8 - 2013

HOT-SPOTS

– genvej til øget salg

Tilfør links i din publikation og giv dine læsere det bedste fra to verdener. Det velkendte layout kombineret med muligheden for at klikke sig videre gør, at du kan følge dine læsere hele vejen til køb, tilmelding af nyhedsbrev eller nye oplevelser.

Med Hot-Spots kan du give dine læser:

  • Link til hjemmeside, landingpage eller online-shop. Det kan både skabe ekstra branding og salg.
  • Links til kataloger som eksempelvis en ny kollektion eller direkte adgang til en salgsavis.

Se selv et eksempel på Hot-Spots HER

Det er nemt at tilføje links i publikationen. Du markerer blot de steder, der skal være aktive og angiver hvor læserne skal føres hen. LIVEditions backend klarer resten.

 

7/8 - 2013

VIDEOINTEGRATION

– tal til alle sanser

Ord, billeder, lyd og film. Hver især kan noget forskelligt, men samlet set kan elementerne tale til hele sanseapparatet og begge hjernehalvdele. Derfor har du med en ny forbedret feature mulighed for at lægge videoer ind i din digitale publikation. Dermed tilbyder du dine læsere det bedste fra flere udtryk og skaber nye unikke oplevelser.

Med videofunktionen kan du vise:

  • Reklamefilm for at skabe ekstra opmærksomhed omkring en kampagne
  • Præsentationsfilm af virksomheden
  • Produktfilm
  • How-to-guides

Se selv et eksempel på videointegration HER

Det er nemt at tilføje video til den digitale publikation. Du uploader blot din film på YouTube, hvorefter du tilføjer et link i LIVEditions backend.

 

3/8 - 2013

NY I LIVEdition
- Matilde Præstgaard skal sørge for glade kunder

Matilde 1

Matilde er 32 år og kommer fra en stilling som salgskoordinator hos Jyllands-Posten i Viby. Inden da var hun i 10 år frisør hos Birthe Gleerup – en af Danmarks første miljøvenlig saloner. Frisørfaget har lært hende at tale med mange forskellige mennesker i løbet af en arbejdsdag.

”Min opgave er at servicere kunderne og sørge for at de tilfredse med den løsning, de har. Jeg har fokus på information- og vidensdeling – især gennem personlig kontakt. Kundernes behov ændres løbende med udviklingen, derfor er det også mit ansvar at sikre, at løsningerne udvikles i takt med at vi skaber nye muligheder. Og det er mig, de skal ringe til, hvis de har spørgsmål til deres løsning,” fortæller Matilde.

 

19/7-2013

LIVEdition inviterer

- til kundeseminar

Nu kan vi præsentere hele programmet for LIVEditions kundeseminar tirsdag 3. september fra 13 – 17. Der er stadig få ledige pladser, så skynd dig at tilmelde dig – HER!

 

Dagens Program

13:00 – Velkomst og introduktion af det nye LIVEdition

Visiolinks katalogafdeling har skiftet navn til LIVEdition. Det har vi gjort for at målrette vores service og produkter til de partnere og kunder, der publicerer kommunikations- og reklamemateriale.

13:30 – Kundeindlæg #1 Århus Universitet

Hør hvordan Aarhus Universitet og Arla Foods hver især udnytter LIVEditions muligheder for at skabe størst effekt over for målgrupperne.

14:00 – Berig din publikation igennem InDesign v. Kenn Römer

InDesign-eksperten Kenn Römer-Bruhn fortæller, hvordan du bedst udnytter InDesigns mange muligheder til at skabe ekstra værdi på LIVEditions platform. 

  • Se hvordan du bygger en publikation via InDesign.
  • Lær hvordan du implementerer links, video og lyd direkte i InDesign.

15:00 – Pause

15:15 – Kundeindlæg #2 Arla

15:45 – Features

Få et indblik i de nyeste features og dine muligheder med Google Anlytics og Social Sharing.

Google Analytics er et statistikværktøj, der giver dig værdifuld information om dine læseres adfærd og præferencer, så du løbende kan tilrette udgivelserne for størst mulige effekt – til glæde for forbrugere og læsere.

Skab kendskab og salg gennem sociale medier: Hurtig spredning og word-of-mouth marketing er blot nogle af fordelene ved at lade brugerne dele og anbefale interessante kataloger til deres kontakter på sociale medier.

Endelig løfter vi sløret for nogle af efterårets feature-nyheder.

16:30 – Netværk + Dialog

Her kan du udveksle erfaringer med andre, der publicerer kommunikations- og reklamemateriale på vores platform.  

17:00 – Slut

 

Der er et begrænset antal pladser, og de uddeles efter først-til-mølle princippet. Så tilmeld dig allerede i dag. Du er velkommen til at tage en kollega med – noter bare navnet i kommentarfeltet.

 

>TILMELD DIG HER<

 

Praktisk:

Seminaret foregår 3. september 2013 kl. 13.00-17.00. 

Sted: Bjørnholms Allé 20, 8260 Viby J.

LIVEdition vil under seminaret byde på let forplejning. 

 

 

6/6-2013

LIVEdition lægger de traditionelle tryksager i graven

 

Linn Press

 

Med etableringen af datterselskabet LIVEdition sætter århusianske Visiolink nu fuld fokus på digital publicering af de tryksager, som et stigende antal virksomheder og organisationer hidtil har udgivet på papir.

Efter at Visiolink på under to år har fordoblet medarbejderstaben til over 50 medarbejdere, der betjener den europæiske medieindustri, retter virksomheden nu fuld fokus på et af virksomhedens andre forretningsområder -  nemlig markedet for digitale brochurer, kataloger og generelle tryksager. Et marked, der er i kraftig vækst:

”Der er generel uenighed om, hvor længe der stadig vil udkomme reklameaviser på papir. Vores servere taler imidlertid et klart sprog: Flere katalogkunder inden for detailhandlen trækker mere trafik end landsdækkende dagblade. Det viser, at forbrugerne har taget de digitale udgivelser til sig,” siger adm. direktør Jens Funder Berg.

Trækker på erfaringer fra over 600 kunder

Mens Visiolink leverer digitale løsninger til den europæiske medieindustri, er LIVEditions produkter målrettet de kunder, der ønsker at publicere kommunikations- og reklamemateriale via LIVEditions digitale platform, der i dag benyttes af over 600 virksomheder og organisationer.

”Som en selvstændig enhed under Visiolink trækker vi på den viden og styrke, der ligger i, at vi i huset dagligt publicerer for europæiske kunder fordelt på en lang række lande. Samtidig har vi adgang til en unik erfaring fra medieindustrien, der oplever de samme udfordringer i overgangen fra trykt til digital materiale, som for eksempel detailhandlen gør det med salgsaviser,” fortæller Linn Frederiksen, der som salgschef er udnævnt til at stå i spidsen for det nye selskab.

”Platformen er som udgangspunkt den samme, men rent teknisk har vi nu mulighed for at videreudvikle produkter, som udelukkende er til gavn for vores eksisterende og potentielle katalogkunder. LIVEditions udviklere vil fortsætte det tætte samarbejde med Visiolink for at sikre at vores løsninger er på teknologisk forkant. Samtidig indgår vi i et netværk af udenlandske teknologivirksomheder, der intensivt arbejder på at videreudvikle platformen til fremtidens digitale tryksager,” siger Linn Frederiksen.

Et marked i vækst

Blandt LIVEditions kunder tæller både store og små virksomheder, der har behov for at udgive deres publikationer på web, smartphone og tablet. Og antallet af kunder er i vækst.

”Vi ser, at virksomhederne bliver bedre til at udnytte de muligheder, der ligger i at udgive digitalt. Ikke mindst fordi det er omkostningsbesparende, og fordi den digitale form skaber nye interaktive muligheder for bl.a. dialog med slutbrugerne. Samtidig giver teknologien adgang til at følge brugernes adfærd,” siger Linn Frederiksen og nævner adgang til statistik som en populær feature.

”Her får man adgang til værdifuld information om læsernes adfærd, så man løbende kan tilrette publikationerne for størst mulige effekt og til størst mulig glæde for forbrugerne.”

Flere medarbejdere

LIVEdition får i første omgang en medarbejderstab på fem mand, hvoraf de to af stillingerne blev besat 1. april. Tallet ventes at stige væsentlig og frem mod 1. august starter yderligere to medarbejdere.
”Ambitionerne er store og vores mål er at udvikle vores platform og koncept i en retning, så den skaber målbar værdi for vores kunder og samtidig understøtter forbrugernes øgede forventninger om at kunne læse alt trykt materiale i digital form på alle platforme,” siger Linn Frederiksen.

 

 

 

Billedtekst

Linn Frederiksen: Fra personlig shopper til salgschef

34-årige Linn Frederiksen er intern rekrutteret til at stå i spidsen for LIVEdition. Inden hun kom til Visiolink som account manager i 2011, arbejdede hun som merchandise stylist på tv-programmet Shop Amok på TV4. Tidligere har hun drevet egen virksomhed som personal dresser, hvor hun tilbød at købe tøj til personer, der ikke havde tid eller lyst til at gå i tøjbutikker og havde brug for hjælp til at finde stilen. Her kombinerede hun sine erfaringer med tøj og salg, som hun har høstet i en karriere inden for modebranchen. Linn Frederiksen er uddannet salgsassistent i Butik Claire i Aarhus og Odense og blev derefter butikschef i kædens afdeling i Kolding Storcenter. Efter en tid som butikschef for Nicole i Randers Storcenter kom hun til Falck som salgssupervisor med ansvar for undervisning og uddannelse af virksomhedens phonere. Herefter vendte hun tilbage til modebranchen, blandt andet som merchandise-ansvarlig hos Bestseller inden hun i 2011 kom til Visiolink. Den nyudnævnte salgschef bor på Trøjborg i Aarhus, hvor fritiden blandt andet går med at dyrke karate.